Thursday, October 14, 2010

saya juga punya hati dan perasaan..

Assalamualaikumwarahmatullah..

Alhamdulillah..syukur kepada Allah kerana masih bernafas pada hari ini....dalam baki kehidupan yang ada. Syukur kerana tak menanggung sakit kronik, walaupun nikmat sihat sepenuhnya Allah tarik sikit..Dia bagi selsema...bagi sakit gusi. Syukur kerana masih mampu mendengar suara garau tapi prihatin seorang ayah, suara lembut seorang ibu semasa call pagi tadi. Syukur kerana masih punya wang untuk berbelanja makan pagi tadi...makan nasi goreng, sayur lemak pedas nangka dan tongkeng ayam..lazat!..makan meehun goreng pulak tengah hari tadi..

Syukur kerana masih punya kerja untuk dibuat..masih ada masa utk chat ngan kawan-kawan kat FB. masih punya masa untuk rehat2..masih punya masa untuk tafakur sejenak..
lalu, nikmat Allah manakah lagi yang kamu dustakan?

lalu, apa kena mengena dengan 'tajuk macam tak puas hati tu?'
hati saya terguris dengan sesetengah statement org..pasal anak..pasal zuriat. Adakah itu tandanya saya tak bersyukur? kalau ya...saya memohon keampunan Allah..tapi saya juga punya hati dan perasaan..ada yang tanya
a.   Dulu, masa pg umrah ngan haji tak doa ke mintak rezeki anak..tak makbul ke doa kamu?
aduhh..pedih mengguris...tahukah mereka yang itulah doa tak putus2 yang kupohon..buat masa ni belum makbul..belum lagi..tapi bukankah Allah itu sebaik-baik perancang...akupun tak punya jawapan..

b.  Tak pernah try berubat ke? aduh..pedih, mengguris..perlukah saya ceritakan satu persatu langkah dan rawatan yang kami ambil? perlukah bercerita berapa yang dihabiskan untuk usaha ini? tak..tak perlu..senyum saja..senyum dan senyum lagi..berlalulah pergi, segera! kalau tidak mampu lagi..

dan selalunya soalan akan diikuti dengan

c.  Apa kata cuba buat itu..ini...
Ya, betul! kawan-kawan yang memberikan cadangan, cuma nak bantu..ya betul..tapi kadang-kadang saya cuma nak anda berkata:

"Takpa mengapalah Siti Hanim, setiap rezeki itu milik Allah...kalau Allah tak bagi, siapalah kita untuk mempersoalkannya..kita cuma hamba..terimalah apa jua bentuk dugaan dan bahagian yang Allah beri ni..Semoga hidup kamu tetap ceria dan bahagia walaupun tak punya zuriat.."

kerana apa...kerana saya ni lemah..saya selalu tanamkan secara positif di fikiran, di hati saya tentang ketentuan Allah ini, tapi bila ada cakap2 ... saya tewas..tewas dengan hasutan syaitan menyebabkan saya jadi sedih..ya Allah...ampunkanlah saya..ampunkanlah saya..yang selalu kalah dengan hasutan dan bisikan syaitan...
Astagfirullah hal azim...  

3 comments:

Ramona Ramli said...

ada lagi yang bertanya ye kak...diaorg tak melalui apa yg akak lalui, that's why dioarg tak akan tau apa perasaan kita bila dpt soalan mcm tu.

hanimmokhtar said...

mm..gitulah..agaknya kalau tak ada anak ni..macam handicap..OKU gitu..
apa yg mampu dibuat is..bacalah buku2 motivasi tu..mendidik hati sendiri..:-)

sincere from heart... said...

hanim.. banyak2 bersabar.. Allah tahu yang terbaik untuk kita.. :-)