Thursday, December 24, 2009

Semoga terus berusaha! Along..

Salam..

Entry ini khas untuk anak saudaraku Amirul Khir...(Along)

Hari ni keputusan PMR dah dikeluarkan...28 000++ orang pelajar dapat straight As..Tahniah kepada mereka semua..

2 3 hari ni memang penuh dengan debaran bagi pelajar-pelajar PMR 2009. termasuklah Along, mak ayah dia...dan jugak maknjang dia ni..Malam tadi maknjang dia mimpi dia cuma dapat 2 A sahaja..

Along ni bukanlah tergolong dalam kelompok pelajar yang dapat no 1 - 3 masa dia sekolah rendah. Even masa UPSR, parents dia memang tak menaruh harapan dia akan score. Tapi waktu tu saya selalu rasa dia ada potensi untuk dapat 5A, sebab dia memang selalu score  Math dan Science. Jadi saya rasa at least 4A dia boleh dapat. And bila result keluar 4A 1C. Memang terkejut mak ayah dia dan tok serta tok wan. Alhamdulillah...tapi memandangkan 1C tu dia tak dapatlah masuk MRSM yang dicita-citakan.

Kalau dilihat dari segi cara dia belajar kat rumah..memang merisaukan. selalulah kena bebel ngan mak ayah dan juga maknjang (kalau maknjang balik kg). Saya hantar dia ke Kursus Motivasi Alihan Pelajar (MAP) and lepas tu nampak perubahan dari segi pemikiran dia tu. Motivasi anjuran pihak sekolah pun ikut juga. Ada sekali tu bas yang membawa pelajar-pelajar ni untuk ke kem motivasi tu terbalik. Nasib baik Along tak apa-apa walaupun lepas accident tu dia pengsan. Kawan-kawan dia pun ok cuma cikgu dia je ada seorang yang parah.

Kakak saya (mak dia) selalu pg sekolah dan berbincang tentang prestasi anak. Feedback pengetua serta guru kelas dia 2 3 minggu sebelum exam PMR mula tu agak memberansangkan. Katanya Along antara pelajar harapan sekolah untuk score 8A. Dalam percubaan yang lepas he scored 4A 4B.. dan hari ni apabila keputusan diumumkan  Along scored 4A 3B 1C...As for Agama, Math, Science dan Sejarah. Bs for Geog, KH dan BM..dan C utk BI...Alhamdulillah..mak njang agak frust juga tapi kena berfikiran positif. Kalau kita frust dia apatah lagi kan...

So maknjang pikir lepas ni Along kena gandakan usaha kerana form 4 tak sama dengan form 1,2,3. Banyak cabaran, kena faham dan usaha dari awal.

Semoga Along akan terus berusaha gigih. Don't give up..There is a long journey ahead and you are only at the beginning..Maknjang akan terus mendoakan kejayaan Along..Amiiinn...



No comments: