Wednesday, December 30, 2009

tunggu BERSEDIA?

Salam...

Minggu ni Alhamdulillah relax sikit...students tengah exam mid semester. Sekarang tengah prepare for their coursework marks and writing (planning actually) proposal for student's activities. And one of the activity is a voluntary works at Cambodia InsyaAllah..moga hasrat murni ni Allah permudahkan.

Ada a few surveys nak kena buat..ada a few travel agents to choose and discuss..a lot of work..tapi saya rasa ini adalah salah satu dari sumbangan kecil yang kita boleh buat kepada yang memerlukan.

Sebut pasal traveling ni saya rasa ingin share pendapat saya tentang tempat mana yang patut kita kunjungi @ lawati. Because lately saya ada come across to a few friends yang plan cuti2 Malaysia or overseas samada through facebook or blog. Many choose this places :


a) Bali, Indonesia


b) Bandung, Indonesia


c) Gold Coast, Autralia



d) New Zealand


e) South Korea


f) UK


g) Phuket
none yang choose utk pegi sini :


Makkah Al Mukarramah

 
Madinah Al Munawarrah 

Selalunya apa yang saya buat is mencadangkan agar mereka meletakkan sasaran untuk mengerjakan umrah selain daripada melawat ke tempat2 pilihan di atas. Sebenarnya saya risau juga kalau-kalau ada yang kata "Mentang-mentanglah dia dah pg haji dan umrah"...or "nak eksyen la tu.." tapi tujuan saya hanya satu,one mengajak rakan2 agar turut menyimpan azam untuk mengerjakan yang wajib bg kita : Haji dan Umrah.

Antara alasan yang diberi
a. anak-anak kecik payah nak bawak atau nak tinggal
b. masa yang lama (susah cuti)
c. nak buat haji dulu baru buat umrah
d. tak sampai seruan lagi
e. belanja yang lebih mahal
f. duit untuk umrah atau haji belum cukup
g. belum BERSEDIA


dan lain-lain alasan lagi...

Apa yang saya buleh katakan lagi kalau itu alasan yang diberi...selain terus BERDOA semoga Allah membuka hati SEMUA kawan-kawan saya untuk menunaikan Umrah dan Haji sebelum terlambat. InsyaAllah. Pergilah ..hanya selepas itu barulah anda semua akan faham istilah RINDU yang tidak pernah padam kepada kedua-dua rumah Allah ini...dan tiada tempat seindah dan setenang selain di sini..

dan kepada kawan-kawan saya ni saya nak cadangkan buku Haji Muda karangan Dr Ridzwan Bakar..yang mungkin buleh menarik minat atau perhatian untuk menyahut panggilan Labbaikalla humma labbaik Labbaikalaa syarikala kalabbaik...




Amin...

4 comments:

abi wafi said...

hanim...g umrah lg + istanbul...insyaallah bulan 3 ni saya ke sana insyaallah...doakan

Teratak Hami said...

Hanim, salah satu azam new year is Haji. Semoga Allah makbulkan doa kami.

hanimmokhtar said...

ustad,
InsyaAllah..ada hajat gak nak pg umrah tahun ni..plan nak pg bulan 7, cuma tak tau lg nak buat ziarah ke Jordan atau Syria. Tengok2 jugak harga kat web site Andalusia tadi..Saya doakan tercapai hasrat ustad..amin

Aja,
Aku doakan Allah permudahkan urusan Haji kau dan husband..dah buleh start buat surat rayuan kalau turn kite lambat lagi..hantar bila semua jemaah 2009 dah habis balik M'sia.

hanimmokhtar said...
This comment has been removed by the author.