Wednesday, December 2, 2009

Keajaiban Di Tanah Suci ..

Salam..

Selamat Hari Raya Aidil Adha kawan2...walaupun terlewat(dah melepas hari tasyrik pun..hihihi) namun rasanya semangat berkorban perlu sentiasa ada dalam diri kita...berkorban dengan apa yang kita mampu, tenaga, usaha, wang ringgit, harta benda mahupun masa...berkorban dengan seikhlasnya kerana balasan yang dijanjikan tidak terkira banyaknya..Insya Allah.

Semalam kawanku Mid ceritakan tentang maknya yang pada ketika ini berada di Makkah mengerjakan haji. Makcik Minah memang agak rapat dengan kami..peramah dan pemurah orangnya...Mid menceritakan tentang pengalaman makcik Minah yang bertemu kakak sulung beliau (Maklong) di Mudzalifah di kawasan tandas..bukan kawasan tu yang penting tetapi peristiwa kata-kata, lintasan di fikiran di antara kedua-duanya (Makcik Minah dan Maklong). Mereka berdua ni pergi menunaikan haji pada hari dan penerbangan yang tidak sama dan pakej pun tak sama (Maklong pergi dengan Muassasah TH penerbangan akhir). Ketika di Mudzalifah, Makcik Minah tertanya-tanya juga, lebih kurang beginilah ayatnya "Manalah kakak aku ni" dan Maklong pun dok tertanya-tanya jugak "Manalah Minah ni". Dan tup-tup Allah jumpakan mereka di situ juga...dalam ribuan/jutaan jemaah tu. Ajaibkan?

Satu lagi cerita keajaiban yang berlaku, aku baca nie melalui blog Ustaz Amin http://www.ustazamin.com/, mengenai doa seorang jemaah di Arafah. Makcik ni kena stroke, banyak duduk di bilik sahaja kerana keuzuran beliau dan nak ke Arafah pun terpaksa dipapah. Beliau berdoa bersungguh-sungguh di Arafah agar Allah memulihkan penyakit beliau..dan Alhamdulillah sehari selepas itu beliau mampu berjalan dengan sendiri. Sembuh!. MasyaAllah..SubhanAllah...berkat doa di Tanah Suci..

dan mengikut pengalaman kami (abg dan aku) thn lepas..
Menjadi rutin kami setiap kali habis solat subuh...berjalan keluar bersama-sama dari Masjidil Haram, abg akan menyediakan sedikit wang kecil untuk disedekahkan..dan setiap hari ada seorang jemaah(aku rasalah) seperti berbangsa Iran atau Pakistan macam tu yang memang akan meminta sedekah dari abg. Adalah satu hari tu ketika berjalan balik, tak nampak langsung kelibat dia..jadi terkeluar dari mulut abg "eh!, tak ada pulak orang ni" tiba-tiba, dalam sekelip mata muncul orang ni betul2 depan kami. Dari pada mana dia datang? sedangkan sebelum ni abg tercari-cari gak kelibat dia tapi tak nampak..dan depan kami tu kosong, bukannya rapat2 dengan jemaah lain..menghairankan...Aku bukanlah nak kata yang orang ni bukan orang atau makhluk jelmaaan ke apa tapi kuasa Allah tu, terdetik sahaja..terus ada..MasyaAllah...SubhanAllah...mungkin Allah juga ingin menguji sejauh mana keikhlasan abg menghulurkan sedekahnya itu..Wallahuaklam. 

betapa berkat doa, betapa permohonan kita didengari..betapa ujian atas keikhlasan kita diuji oleh Allah...

dan sekiranya Allah kata jadi maka jadilah ia ..Kun Fayakun..

Astagfirullah hal Azim...aku memohon keampunan mu Ya Allah...

No comments: