Wednesday, October 28, 2009

Makkah..Arafah..Mudzalifah...Mina...Makkah (1)

Tibalah hari yang ditunggu..kemuncak haji. Arafah! berdebar-debar hati saat diumumkan tarikh 1 Zulhijjah oleh kerajaan Arab. ini bermakna dalam masa 8 hari saat untuk menuju ke Arafah telah tiba..pelbagai tazkirah, taklimat dan nasihat diberikan oleh petugas Zahafiz Travel kepada semua jemaah..setiap orang digalakkan merancang barangan seminima yang mungkin utk dibawa, yang penting adalah keperluan asas, ubat2an dan kad haji. Jemaah juga diingatkan agar selalu membaca doa "Rabbi yassir wa la tuassir rabbi at mim bilkhair.." mohon Allah memberi kemudahan dalam perjalanan. Jemaah juga diingatkan tentang niat haji (bagi mereka yang mengerjakan haji tamattuk) yang perlu dibuat semasa turun dari bilik hotel.
Nasihat aku :
Fahamilah proses yang bakal dilalui, apa yang kita akan lakukan di Arafah, Mudzalifah dan Mina nanti..apakah amalan yang kita akan lakukan sepanjang di sana.
Yang lain..
  1. Rancang bagasi..(sebaiknya bawa beg kecil @ hand luggage atau backpack
  2. Bincanglah dengan pasangan atau keluarga doa yang akan dipohon sepanjang di sana
  3. Berserah kepada Allah taala dan mohonlah bersungguh hati agar perjalanan ini dipermudahkan
    Dengar dan ikut arahan petugas...masa untuk bertolak disusun mengikut maktab masing2. petugas akan menyusun giliran untuk bertolak, ikutlah dengan baik setiap arahan. tidak perlu terburu2, berebut-rebut untuk menaiki bas. pastikan pasangan atau mahram anda menaiki bas yang sama, jgn sampai terpisah...kalau terpisah jgn runsing, bersabar dan minta bantuan dari petugas tabung haji.
-saat2 untuk bertolak dalam keadaan yang ramai, sesak kadang-kadang mencetus rasa tidak puas hati. Berebut-rebut, bercakap yang tidak sepatutnya. cthnya jika bas lambat (ada yang merungut2, marah dan sebagainya. Kita kena ingat pada masa ini bukan bas kita sahaja yang akan bertolak. Ada lagi berapa juta orang akan menuju ke tempat yang sama. Akan ada kemungkinan traffic jam. Jadi beristigfarlah...berdoalah sesungguh hati agar dipermudahkan. Jarak lebih kurang 25 km antara Makkah ke Arafah mungkin mengambil masa sehingga 3 - 4 jam. BERSABARLAH...

No comments: