Sunday, November 8, 2009

10 KM

Suasana malam di Mudzalifah..selepas mengutip batu.

Maktab 83, di Mina

Kami tiba di Mina selepas mengutip batu untuk melontar sekitar jam 1 pagi...letih tapi teruja.

Sebelum memulakan perjalanan haji ke Arafah, petugas memaklumkan bahawa setiba di Mina nanti, kami akan dipecahkan kepada 2 kumpulan mengikut pilihan masing-masing iaitu mereka yang ingin kembali ke Makkah untuk melaksanakan ibadah tawaf haji selepas melontar Jamrah Aqabah, dan kumpulan yang akan tidak kembali ke Makkah sehinggalah selesai semua ibadah melontar. Kami memilih untuk balik ke Makkah kerana bimbang aku akan 'uzur' semasa berada di Mina walaupun mengikut kiraan, masih ada lebih kurang 8 hari untuk 'uzur'.





Setiba di Mina, setelah selepas meletakkan beg, memilih tempat untuk tidur, menyelesaikan urusan 'peribadi', kami menunggu arahan daripada petugas untuk memulakan perjalanan melontar jamrah yang pertama dan kemudian terus menuju ke Makkah untuk mengerjakan Tawaf.


Sekitar jam 3.45 pg, rombongan kami pun bertolak ke Jamrah. Jarak di antara khemah dan Jamrah adalah lebih kurang 3 km selepas melalui terowong Muassim. Berdebar2..excited, takut macam2 ada. Di kiri kanan kami adalah jemaah yang dari negara2 lain yang juga menuju ke tempat yang sama. Ramai yang bertalbiah : Labbaikallahum malabbaik ! Labbaikalaa syarikala kalabbaik...innalhamda...wanniqmata..lakawalmulk..Laa syarika lak ..berkali2. Ada yang membawa bendera..nak senang kenal kumpulan. Kami pun ikut bersemangat sekali turut bertalbiah...apatah lagi apabila nak sampai ke Jamrah. Suasana seperti masing2 menuju ke medah peperangan...(teringat gambaran yang mak berikan sebelum aku berangkat hari tu..kata mak masa melontar nanti pakai kasut jgn pakai selipar, takut dipijak dek orang kerana terlalu ramai...macam nak berperang)..sekarang aku faham maksud mak.



Batu ditangan digengam erat. Allah..Allah..Allah..hati berkata2. Mata memandang ke kiri dan kanan bagi memastikan abg dan ahli kumpulan lain sentiasa ada berdekatan. Apabila tiba di Jamrah ustaz berpesan agar kami melakukan lontaran masing-masing dan berkumpul di hujung kawasan jamrah bila dah selesai. Aku dan abg berlawan arus dengan jemaah di depan kami, yang dah siap berpusu nak keluar...yang belum berpusu nak masuk ke ruang jamrah...abg nyaris2 terkena balingan batu kat kepala....satu...dua...tiga...empat...lima...enam....tujuh! Complete! tak ada batu yang tercicir..melontar dengan semangat dan keyakinan..

Alhamdulillah...selesai...langkah di atur menuju ke Makkah..Allah hu Rabbi....dari Mina ke Jamrah tadi, perjalanannya 3 km...sekarang ada 4 km lagi,..hayunan langkah bagai tak terasa jauhnya...kaki seolah-olah tak berpijak di tanah. Di depan ada mutawif dan rakan2 yang lain...jalan nim jalan,...sesekali berhenti ambik nafas..masuk waktu subuh kami masih di jalanan...di sana sini ramai yang berhenti untuk solat, kami teruskan perjalanan sehingga ke hotel dan solat di sana. Aku ambik kesempatan untuk bergunting dan mandi sepuas-puasnya selepas itu...Alhamdulillah..lega.

Abg ambik keputusan utk ke Masjidil Haram bagi solat sunat aidil Adha...tapi tak sempat. Sebaik sampai, solat baru sahaja selesai.

Kemudian lepas rehat sekejap, kami bersama-sama terus ke Masjidil Haram untuk menyelesaikan tawaf haji..Ramai betul jemaah yang balik ke Makkah dari Mina. Sama macam kami...Allah..kalau tgk lautan manusia tu..memang takut nak ke Dataran tawaf. macam tak ada ruang utk kami tapi Alhamdulillah...kami berjaya juga menyelesaikan tawaf kami di dataran.

Perut terasa sangat lapar..maklumlah dari malam tadi tak makan. Kami beli ayam KFC dan bawak balik ke hotel utk makan.... rombongan kami ambik keputusan untuk balik ke Mina jam 3.30 ptg...iaitu kira-kira 2 jam sebelum masuknya waktu maghrib. Abg ambik keputusan untuk membotakkan kepalanya tapi kedai2 semua penuh. Beratur panjang..akhirnya akulah jadi barbernya,...hihhi..kesian abg...bininya bukan pandai nak mencukur rambut...puas jugaklah nak habiskan satu kepala...oleh sebab berkuping-kuping kelemumur, luka di sana sini...ngeri aku tgk..tapi abg kata its ok tak pe...pedih sikit je..

Ptg itu, kami bertolak balik ke Jamrah menaiki bas...dari Jamrah ke khemah sekali lagi menghayun langkah...3 km.


JUMLAH jauh perjalanan = 3 + 4 + 3 ===> 10 km. Alhamdulillah..
*** sekarang kawasan Jamrah dah besar, bertingkat-tingkat. Jadi para jemaah haji tidak perlu risau...cubalah untuk melakukan sendiri lontaran..InsyaAllah dipermudahkan.

1 comment:

ladyct said...

salam nim, havocnya aku bayangkan... semoga dapat kekuatan dan kesabaran bila tiba masanya nanti... amin...