Friday, November 13, 2009

Raudhah..airmataku tumpah

Raudhah, copy dari sini

Balik ke bilik aku merencana jadual untuk ke Raudhah..


Di Madinah, ruang solat bg lelaki dan perempuan di asingkan. Masuk pun pintu lain-lain. Dan hotelnya lebih dekat..Keluar pintu pagar Masjid, lintas jalan terus masuk ke Hotel. Oleh sebab itu, kalau nak makan ke jalan2 ke tunggu abg kat hotel je. Jadi, aku minta izin abg nak stay kat Masjid setiap kali lepas isyak. Kalau abg makan dulu, dia akan ambikkan bekal aku bawak balik bilik..(baik kan suamiku? hihihi). Doa supaya dapat peluang masuk Raudhah sejak dari M'sia lagi. Sebabnya aku dok imagine kalaulah masa umrah 2004 dulu pun ramai dan peluang nak masuk sana tak dapat inikan pula masa haji. tapi mak kata masa dia pg umrah July 2008 tu, diorang dah asingkan jemaah mengikut negera dan digroupkan. Dan dia lepaskan masuk 1 group demi 1 group. M'sia gabung dengan Indonesia dan Thailand(tapi tak ramai).


Raudhah bahagian lelaki, gambar copy dari sini

Raudhah ni kawan2, adalah 1 kawasan di dalam Masjid Nabawi yang dikatakan sebagai kawasan di antara bilik/rumah Rasulullah s.a.w dengan mimbar masjid. Diriwayatkan Rasulullah s.a.w bersabda " Antara kamarku dan mimbarku terletak satu bahagian dari taman syurga". Dan merupakan salah satu tempat yang mustajab doanya. Mengambil keberkatan inilah Raudhah menjadi tempat tumpuan. Penuh sesak. Tengok carpet..ada beza dari segi warna. Raudhah carpetnya hijau kekelabuan, karpet lain warna merah.


Petugas Zahafiz juga memaklumkan tentang sesi lawatan dalam masjid yang akan dijalankan keesokkan harinya bagi sesiapa yang nak join. Ini bermakna Ustazah akan bawak kami untuk masuk ke dalam Raudhah., lepas sarapan. Dengar sahaja info ni, teruja rasa hati...dalam hati mintak2 janganlah aku terlupa...


Sebelah paginya lepas Subuh..balik ke Hotel untuk makan..tanya2 petugas pukul berapa agak2 sesi lawatan tu. Katanya lebih kurang pukul 8. Kami diingatkan untuk siap2 berwuduk. Berdebar-debar. Berkumpul depan hotel. Jumpa kak Faizah, roomate ku masa di Makkah. Beriringan dengan dia. Ustazah bagi penerangan serba sedikit. Katanya setiap kali masuk dalam Masjid, untuk solat, mulakan dengan menyampaikan salam kepada Rasulullah, Saidina Abu Bakar dan kemudiannya Saidina Umar. Tak perlu tunggu untuk masuk ke Raudhah baru nak bagi salam. Dalam masjid solat Tahiyatul Masjid dulu sementara menunggu dipanggil ikut kumpulan. Kami bercadang untuk simpan solat sunat Dhuha di dalam kawasan Raudhah.


Kemudian kedengaran..."Asia! Indonesia! Indonesia..."..Jeritan polis2 wanita Arab memanggil kumpulan-kumpulan sambil memegang sepanduk..Allah..Allah...Rabbi Yassir wala tuassir..Rabbi At mim bilkhair...bibir terus menerus berdoa..mudahkanlah Ya Allah..mudahkanlah..


Ibu..Ibu..sini ibu..sini...Ibu!..Jalan Ibu..Jalan..(dalam slang Arab) polis wanita Arab menjerit memberi arahan..kelakar jugak sebab bila dia suruh sebut suruh kita ke kanan, tangannya tunjuk kiri..confius..heheh..



lagi...nanti!

1 comment:

Ramona Ramli said...

tgh syok2 baca, bersambung lah pulak...

eee...nak kena denda nie!!!