Wednesday, November 11, 2009

Muharram 1430

Selesai sudah urusan melontar..maka tamatlah perjalanan haji kami..Alhamdulillah..

Baki hari2 terakhir dihabiskan dengan sesi umrah, lawatan ke ladang unta, kilang Al Quran dan membeli barang2 untuk dibawa pulang. Banyak gambar2 diambil dalam sesi lawatan. nantilah aku buat entry lawatan tu ye..


Ada sesetengah barang diposkan terlebih dahulu..kerana nak mengurangkan jumlah kg beg tu nanti. Ada banyak peringkat jugalah pos tu. Last sekali pos semasa kat Madinah sebab ada lagi lebihan kg (dengarnya kalau lebih 1 kg kena charge hingga 25 Riyal). Banyak tu! Ambik langkah selamat pos je lah..1 kg 15 riyal. Tapi bila kat airport, rupa2nya mungkin dah rezeki orang lain kut langsung tak da masalah timbangan kena bayar walaupun ada yang kami tahu begnya memang berat..hihihi...takpelah rezeki masing-masing..


Perjalanan menuju Madinah 1 Muharram 1430. Kami berpuasa. Bekalan yang diberi dalam bas digunakan untuk berbuka puasa..sampai di sana jemaah baru sahaja selesai solat Asar di Masjid Nabawi..Kami terus ke Hotel dan dapatkan kunci bilik. Di sini, aku dan abg duduk 1 bilik. Ini memang telah dirancang sejak dari M'sia lagi setelah bertanya2 dengan kawan2 abg yang menggunakan pakej yang sama thn 2007. Abg cadangkan kami solat Maghrib di bilik sahaja memandangkan kami nak berbuka puasa. Usai solat dan makan kami terus menuju ke Masjid. Allah! aku terlupa nak keluarkan handphone dari beg galasku. Rupa-rupanya handphone yang ada kamera tidak dibenar bawak masuk dalam masjid. Terpaksa solat diluar..melepas peluang masuk Raudhah kerana peluang dibuka selepas waktu Isyak kira-kira jam 8 hinggalah 10 malam. Di sini bagi jemaah wanita ada masa-masa tertentu untuk masuk Raudhah. Semasa menunggu masuk waktu Isyak tu, aku sembang2 dengan jemaah Indonesia disebelah aku. Aku tanyakan cara bagaimana nak masuk ke Raudhah. Dan kakak tu bagi sedikit tips. Dia? sepanjang berada di sana setiap hari dia masuk Raudhah. Dia ajak aku tapi sebab aku bawak handphone tu maka terpaksalah tangguh dulu hajat tu.

Raudhah? lagi..nanti.

2 comments:

Ramona Ramli said...

waaaaaaa.... cepat sambung ...suka cite gantung2 tau!!!!

hanimmokhtar said...

pn mon,
sabarrrr..hihihi...banyak kenangan, nak recall satu persatu..:-)